Nowe technologie a innowacyjne produkty ubezpieczeniowe
Współczesny rynek ubezpieczeń przetwarza na swoje potrzeby znaczące ilości danych, które są wykorzystywane przy tworzeniu oferty nowych produktów. Z tego powodu Big Data jest cennym źródłem wiedzy o zachowaniu i potrzebach klientów, wpływającym m.in. na koszt oferty ubezpieczeniowej. Przykładowo, jednym z zastosowań nowych technologii przetwarzania danych są rozwiązania, które na podstawie analizy stylu jazdy kierowcy mogą decydować o wysokości składki ubezpieczenia samochodu.  
Co więcej, rozwój nowych technologii pozwala na obejmowanie ubezpieczeniem ryzyk dotychczas nieopłacalnych, lub nietypowych. Powstają zupełnie nowe produkty ubezpieczeniowe, będące odpowiedzią na rozwój technologiczny, np. krótkie ubezpieczenia „na godziny”, a nawet ubezpieczenia wirtualnych przedmiotów w grach online, od ryzyka kradzieży przez hackera. Rozwiązania elektroniczne, mobilne obniżyły też koszt dotarcia do klienta. Dzięki precyzyjnie obliczonej wysokości składki, na podstawie szerszego zakresu posiadanych informacji o kliencie, możliwe są wcześniej niespotykane rozwiązania, jak ubezpieczenie auta na bardzo krótki okres lub ubezpieczenie taniego smartfona. 
Big Data może nieść ze sobą również specyficzne zagrożenia. Przykładowo, wykorzystywanie zaawansowanych algorytmów, badań genetycznych, szczegółowych danych o stanie zdrowia może prowadzić do zawężania kręgu ubezpieczonych. Prawdopodobny w takiej sytuacji jest scenariusz, w którym osoby potencjalnie zagrożone ciężką chorobą byłyby zmuszone płacić bardzo wysokie stawki ubezpieczenia. W efekcie, takie podejście do ubezpieczeń, pozbawiłoby je funkcji wspierającej rozwój społeczny i gospodarczy. 
Innym dostrzeganym ryzykiem jest wdrażanie niedojrzałych technologii przez podmioty, które nie są w pełni do tego przygotowane, wynika to głównie z presji konkurencji. 
Dlatego też ważną rolę w procesie wdrażania nowych technologii odgrywa tzw. financial inclusion - edukowanie konsumentów w zakresie bezpiecznego korzystania z produktów finansowych, bazujących na nowoczesnych technologiach.
Podsumowując, zagadnieniu Big Data w ubezpieczeniach zdrowotnych i motoryzacyjnych przyjrzała się EIOPA (European Insurance and Occupational Pensions Authority), która w kwietniu 2019 r. opublikowała na ten temat obszerny raport1. Pewne jest to,  że czas produktów ubezpieczeniowych, których konstrukcja opiera się na analizie olbrzymich zbiorów danych, dopiero się zaczyna.