Status prac Zespołu roboczego ds. rozwoju innowacji finansowych (FinTech) w Polsce

W piątek, 31 marca 2017 r. zakończył się pierwszy cykl spotkań 6 podgrup roboczych wyodrębnionych w ramach Zespołu roboczego ds. rozwoju innowacji finansowych (FinTech) w Polsce. Spotkania odbywały się w siedzibie Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego. Celem spotkań była analiza zidentyfikowanych 145 barier regulacyjno-nadzorczych dla rozwoju sektora FinTech, w szczególności pod kątem zasadności ich uwzględnienia, istotności oraz możliwości rozwiązania wynikających z nich problemów (część barier, ze względu na ich kompleksowy charakter, była analizowana w więcej niż jednej podgrupie). Liczba barier omawianych w ramach poszczególnych podgrup była następująca:

1)    Podgrupa Systemowa - 50 barier;
2)    Podgrupa Płatnicza, Blockchain i AML - 21 barier;
3)    Podgrupa Kapitałowa - 24 bariery;
4)    Podgrupa Ubezpieczeniowa - 15 barier;
5)    Podgrupa Konsumencka i Przetwarzania danych - 20 barier;
6)    Podgrupa Crowdfundingowa i Pożyczek społecznościowych - 18 barier.

W wyniku prowadzonych prac część analizowanych barier, ze względu na ich zbieżność, uległa połączeniu, w wyniku czego łączna liczba analizowanych barier zmniejszyła się do 103.
    
Dyskusje prowadzone w trakcie spotkań roboczych dotyczyły kwestii istotnych dla rozwoju sektora FinTech i obejmowały m.in. następujące zagadnienia:

  • brak rozwiązań systemowych dla wsparcia rozwoju innowacji finansowych w Polsce (wysokie bariery wejścia na rynek dla nowych podmiotów);
  • brak pewności prawnej w zakresie innowacyjnych rozwiązań (np. crowdfunding, pożyczki społecznościowe);
  • potrzeba efektywnego dialogu z organem nadzoru i wymiany informacji;
  • zapewnienie przyjaznego środowiska prawno-organizacyjnego w celu testowania innowacyjnych usług finansowych (utworzenie tzw. piaskownicy regulacyjnej);
  • nadmierne regulacje krajowe względem przepisów unijnych (tzw. goldplating);
  • długość trwania postępowań prowadzonych przez nadzór oraz ich formalizacja;
  • zamiana dokumentów w formie papierowej na ich odpowiedniki cyfrowe (istotne dla podmiotów działających wyłącznie w środowisku internetowym);
  • wykorzystywanie zaufanych profili identyfikacji elektronicznej (eID) dla celów komercyjnych;
  • ograniczony dostęp dla instytucji finansowych do danych w rejestrach publicznych;
  • problemy wynikające z restrykcyjnych przepisów dotyczących outsourcingu;
  • wykorzystywanie usług przetwarzania w chmurze (Cloud Computing) w działalności biznesowej;
  • ograniczenia wynikające z zasad przetwarzania danych osobowych.

Podczas prac w podgrupach ustalono plan najbliższych działań w odniesieniu do określonych barier, w tym przygotowanie propozycji zmian przepisów prawa. Wyniki tych działań będą omawiane podczas kolejnego cyklu spotkań podgrup roboczych, który rozpocznie się w dniu 6 kwietnia 2017 r.