W Wielkiej Brytanii usługi Buy Now Pay Later („BNPL”) wywołują duże zaniepokojenie wśród organów regulacyjnych. 2 lutego zostały uruchomione długo oczekiwane konsultacje dotyczące uregulowania tego sektora, które były zapowiadane już w czerwcu ubiegłego roku. Konsultacje potrwają dwa miesiące, a następnie na podstawie udzielonych odpowiedzi zostanie przygotowany projekt aktu prawnego.
Na liście propozycji znajduje się umieszczenie firm oferujących usługi BNPL pod nadzorem Financial Conduct Authority (brytyjski odpowiednik Komisji Nadzoru Finansowego), prawo konsumentów do zgłaszania skarg do Rzecznika Finansowego na działalność podmiotów udzielających pożyczek BNPL, wszelkie reklamy i promocje będą objęte zasadami prowadzenia marketingu usług BNPL.
W czerwcu ubiegłego roku rząd zapowiedział, że kredytodawcy będą zobowiązani do przeprowadzania kontroli udzielanych pożyczek pod kątem przystępności dla konsumentów, a zasady promocji finansowej zostaną zmienione w celu zapewnienia, że reklamy BNPL są uczciwe, jasne i nie wprowadzają w błąd.
Zdaniem opinii publicznej tempo wprowadzania reform jest zbyt powolne. Zgodnie z raportem firmy zajmującej się finansami osobistymi, aż jeden na sześciu (15%) brytyjskich konsumentów jest winien pieniądze dostawcom usług typu BNPL.