10 czerwca 2025 r. Europejski Urząd Nadzoru Bankowego („EBA”) opublikował No Action Letter dotyczący wzajemnego oddziaływania pomiędzy Dyrektywą PSD2[1] oraz Rozporządzeniem MiCA[2] w odniesieniu do dostawców usług w zakresie kryptoaktywów dokonujących transakcji z wykorzystaniem tokenów będących pieniądzem elektronicznym.
W treści ww. dokumentu EBA zaleca m.in.:
- uznawanie usługi transferu kryptoaktywów za usługę płatniczą w rozumieniu Dyrektywy PSD2, jeśli obejmuje ona tokeny będące pieniądzem elektronicznym oraz jest realizowana przez podmioty działające w imieniu swoich klientów;
- uznawanie usługi przechowywania tokenów będących pieniądzem elektronicznym i administrowania nimi w imieniu klientów za usługę płatniczą w rozumieniu Dyrektywy PDS2;
- uznawanie portfeli powierniczych za rachunki płatnicze w rozumieniu Dyrektywy PSD2, jeśli dany portfel powierniczny jest prowadzony na rzecz jednego lub więcej klientów i umożliwia wysyłanie i odbieranie tokenów będących pieniądzem elektronicznym od i do osób trzecich.
Z treścią ww. dokumentu można zapoznać się pod poniższym linkiem:
https://www.eba.europa.eu/publications-and-media/press-releases/eba-publishes-no-action-letter-interplay-between-payment-services-directive-psd23-and-markets-crypto
[1] Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2366 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego, zmieniająca dyrektywy 2002/65/WE, 2009/110/WE, 2013/36/UE i rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 oraz uchylająca dyrektywę 2007/64/WE (Dz. U. UE. L. z 2015 r. Nr 337, str. 35 z późn. zm.).
[2] Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.).