EBA wyjaśnia stosowanie SCA klientów do portfeli cyfrowych

Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (The European Banking Authority - EBA) opublikował na swojej stronie internetowej pytania i odpowiedzi, które wraz z poprzednio opublikowanymi mają wyjaśnić zastosowanie silnego uwierzytelniania klienta (strong customer authentication - SCA) do portfeli cyfrowych zgodnie ze zmienioną dyrektywą w sprawie usług płatniczych (Payment Service Directive - PSD2).

EBA wyjaśniła zastosowanie SCA do rejestracji karty płatniczej w cyfrowym portfelu oraz do inicjowania transakcji płatniczych za pomocą cyfrowych wersji karty płatniczej, a także wymagania mające zastosowanie do outsourcingu w zakresie stosowania SCA do dostawców portfeli cyfrowych.

Przykładowo, w zakresie zagadnienia związanego z wpisaniem karty płatniczej do portfela cyfrowego wyjaśniono, że proces ten prowadzi do utworzenia tokena/cyfrowej wersji karty płatniczej i wymaga zastosowania silnego uwierzytelnienia klienta (SCA), zgodnie z art. 97 ust. 1 lit. c) PSD2, ponieważ jest to działanie mogące wiązać się z ryzykiem oszustwa lub innych nadużyć. Stosując SCA, dostawca usług płatniczych (payment service provider  - PSP) weryfikuje zdalnie, czy użytkownik usług płatniczych (payment service user - PSU) jest pełnoprawnym użytkownikiem karty płatniczej i kojarzy PSU oraz cyfrową wersję karty płatniczej z odpowiednim urządzeniem.

W kolejnym pytaniu i odpowiedzi wyjaśniono, że PSP, który wydał kartę płatniczą, jest zobowiązany do zastosowania SCA podczas dodawania karty płatniczej do portfela cyfrowego i jest odpowiedzialny za dostarczenie PSU odpowiednich elementów SCA. Emitent jest również zobowiązany do zapewnienia odpowiednich środków bezpieczeństwa w celu ochrony poufności i integralności spersonalizowanych danych uwierzytelniających PSU.

W zakresie outsourcingu, wyjaśniono, że emitenci mogą zlecić świadczenie i weryfikację elementów SCA osobie trzeciej (np. poprzez zawarcie ustaleń umownych z osobą trzecią), takiej jak dostawca portfela cyfrowego, zgodnie z ogólnymi wymogami dotyczącymi outsourcingu, w tym wymogi Wytycznych EBA w sprawie uzgodnień dotyczących outsourcingu. Jednak odpowiedzialność za zgodność z wymaganiami SCA nie może zostać zlecona na zewnątrz, a emitenci pozostają w pełni odpowiedzialni za zgodność z wymogami PSD2 i regulacyjnymi standardami technicznymi (RTS) dotyczącymi SCA&CSC.

Źródło: https://www.eba.europa.eu/eba-clarifies-application-strong-customer-authentication-requirements-digital-wallets

We use cookies for functional purposes to enhance the user experience on our website and to create anonymous service statistics. By not blocking cookies, you consent to their use and storage on your device.