ESMA wyjaśnia harmonogram wdrożenia MiCA i zachęca uczestników rynku oraz NCAs do rozpoczęcia przygotowań do przejścia

Wejście w życie MiCA stanowi fundamentalny krok w kierunku ustanowienia jednolitego zbioru zasad regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptoaktywami. Jednak ESMA przypomina, że MiCA nie rozwiązuje wszystkich ryzyk związanych z tymi produktami. Wiele kryptoaktywów jest wysoce spekulacyjnych, a rynek kryptoaktywów narażony jest na nowe ryzyka operacyjne i związane z bezpieczeństwem.

Podczas "fazy wdrożenia" MiCA (od momentu wejścia w życie do daty pełnej implementacji w grudniu 2024 r.), ESMA, we współpracy z Krajowymi Organami Kompetentnymi (NCA) państw członkowskich oraz innymi Europejskimi Władzami Nadzoru (ESA), przygotowuje techniczne standardy i wytyczne określające, w jaki sposób nowe zasady będą stosowane przez emitentów, oferentów i dostawców usług związanych z kryptoaktywami.

Pełne prawa i ochrona przewidziane w MiCA nie będą obowiązywać w fazie wdrażania, co oznacza, że posiadacze kryptoaktywów i klienci dostawców usług związanych z kryptoaktywami nie będą mieli korzyści z unijnych zabezpieczeń ani mechanizmów skarg na dostawców usług związanymi z MiCA aż do grudnia 2024 roku.

Po wejściu w życie MiCA, państwa członkowskie mają możliwośćprzyznania już istniejącym dostawcom usług związanymi z kryptoaktywami w swoich jurysdykcjach dodatkowego "okresu przejściowego" trwającego do 1 lipca 2026 roku. Oznacza to, że posiadacze kryptoaktywów i klienci dostawców usług związanych z kryptoaktywami mogą nie korzystać z pełnych praw i ochrony przewidzianych w MiCA aż do tego terminu.

ESMA i NCA dążą do zapewnienia, aby podmioty zajmujące się dostarczaniem usług związanych z kryptoaktywami zrozumiały, że Unia Europejska nie jest miejscem dla nieuczciwych praktyk.

ESMA zachęca uczestników rynku do rozpoczęcia przygotowań na rzecz skutecznej implementacji MiCA, w tym do wcześniejszego dialogu z odpowiednimi organami nadzoru w swoich jurysdykcjach w celu poinformowania ich o swoich planach przejścia.

Firmy, które już działają w innych sektorach, powinny jasno określać status regulacyjny oferowanych produktów i/usług, aby uniknąć nieporozumień.

Podmioty dostarczające usługi związane z kryptoaktywami muszą nadal przestrzegać wszystkich obowiązujących miejscowych przepisów prawa do końca okresu przejściowego. ESMA podkreśla, że dostarczanie usług związanych z kryptoaktywami przez firmy z państw trzecich jest ściśle ograniczone i wymaga wyłącznie inicjatywy klienta.

Wysiłki ESMA i NCA zostaną skoncentrowane na opracowaniu wspólnych zasad i najlepszych praktyk w przygotowaniu do nadchodzących obowiązków nadzoru, a także na zdobywaniu wiedzy na temat rozwoju rynku krypto, poprzez dialog z różnymi uczestnikami rynku krypto i interesariuszami.

ESMA zachęca do zapoznania się z wcześniejszymi komunikatami i ostrzeżeniami dotyczącymi nieuregulowanych produktów i/usług związanych z kryptoaktywami w UE.

Więcej informacji: https://www.esma.europa.eu/sites/default/files/2023-10/ESMA74-449133380-441_Statement_on_MiCA_Supervisory_Convergence.pdf

We use cookies for functional purposes to enhance the user experience on our website and to create anonymous service statistics. By not blocking cookies, you consent to their use and storage on your device.