Status prac Zespołu roboczego ds. rozwoju innowacji finansowych (FinTech) w Polsce

W piątek, 31 marca 2017 r. zakończył się pierwszy cykl spotkań 6 podgrup roboczych wyodrębnionych w ramach Zespołu roboczego ds. rozwoju innowacji finansowych (FinTech) w Polsce. Spotkania odbywały się w siedzibie Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego. Celem spotkań była analiza zidentyfikowanych 145 barier regulacyjno-nadzorczych dla rozwoju sektora FinTech, w szczególności pod kątem zasadności ich uwzględnienia, istotności oraz możliwości rozwiązania wynikających z nich problemów (część barier, ze względu na ich kompleksowy charakter, była analizowana w więcej niż jednej podgrupie). Liczba barier omawianych w ramach poszczególnych podgrup była następująca:

1)    Podgrupa Systemowa - 50 barier;
2)    Podgrupa Płatnicza, Blockchain i AML - 21 barier;
3)    Podgrupa Kapitałowa - 24 bariery;
4)    Podgrupa Ubezpieczeniowa - 15 barier;
5)    Podgrupa Konsumencka i Przetwarzania danych - 20 barier;
6)    Podgrupa Crowdfundingowa i Pożyczek społecznościowych - 18 barier.

W wyniku prowadzonych prac część analizowanych barier, ze względu na ich zbieżność, uległa połączeniu, w wyniku czego łączna liczba analizowanych barier zmniejszyła się do 103.
    
Dyskusje prowadzone w trakcie spotkań roboczych dotyczyły kwestii istotnych dla rozwoju sektora FinTech i obejmowały m.in. następujące zagadnienia:

  • brak rozwiązań systemowych dla wsparcia rozwoju innowacji finansowych w Polsce (wysokie bariery wejścia na rynek dla nowych podmiotów);
  • brak pewności prawnej w zakresie innowacyjnych rozwiązań (np. crowdfunding, pożyczki społecznościowe);
  • potrzeba efektywnego dialogu z organem nadzoru i wymiany informacji;
  • zapewnienie przyjaznego środowiska prawno-organizacyjnego w celu testowania innowacyjnych usług finansowych (utworzenie tzw. piaskownicy regulacyjnej);
  • nadmierne regulacje krajowe względem przepisów unijnych (tzw. goldplating);
  • długość trwania postępowań prowadzonych przez nadzór oraz ich formalizacja;
  • zamiana dokumentów w formie papierowej na ich odpowiedniki cyfrowe (istotne dla podmiotów działających wyłącznie w środowisku internetowym);
  • wykorzystywanie zaufanych profili identyfikacji elektronicznej (eID) dla celów komercyjnych;
  • ograniczony dostęp dla instytucji finansowych do danych w rejestrach publicznych;
  • problemy wynikające z restrykcyjnych przepisów dotyczących outsourcingu;
  • wykorzystywanie usług przetwarzania w chmurze (Cloud Computing) w działalności biznesowej;
  • ograniczenia wynikające z zasad przetwarzania danych osobowych.

Podczas prac w podgrupach ustalono plan najbliższych działań w odniesieniu do określonych barier, w tym przygotowanie propozycji zmian przepisów prawa. Wyniki tych działań będą omawiane podczas kolejnego cyklu spotkań podgrup roboczych, który rozpocznie się w dniu 6 kwietnia 2017 r. 

We use cookies for functional purposes to enhance the user experience on our website and to create anonymous service statistics. By not blocking cookies, you consent to their use and storage on your device.