IOSCO rekomenduje zaostrzenie regulacji dot. działalności „finfluencerów”

Międzynarodowa Organizacja Komisji Papierów Wartościowych (ang. The International Organization of Securities Commissions, w skrócie „IOSCO”) to organizacja zrzeszająca instytucje regulujące i nadzorujące rynki finansowe z różnych państw. Jednym z jej założeń jest współpraca w zakresie jednolitych standardów regulacyjnych, które mają za zadanie  wspieranie uczciwego i sprawnego funkcjonowania rynków finansowych, w szczególności rynku papierów wartościowych.

12 października br. IOSCO opublikowała rekomendację , której celem jest sprostanie rosnącym ryzykom i wyzwaniom wynikającym z cyfryzacji marketingu i dystrybucji detalicznej walut wirtualnych. W dokumencie tym zaproponowano przykłady regulacji, które mają pomóc w walce z zagrożeniami, jakie niosą ze sobą ryzykowne inwestycje oraz zestaw środków i technik dochodzeniowych opartych na technologii informatycznej, a także propozycje współpracy pomiędzy organami publicznymi a dostawcami usług pośrednictwa elektronicznego do sprawnej identyfikacji potencjalnych oszustw oraz niezgodnego z prawem doradztwa finansowego.

Takie usługi pośrednictwa elektronicznego oferowane są przez tzw. „finfluencerów” czyli influencerów zarabiających na działalności w mediach społecznościowych. Są to osoby mające zaangażowaną i oddaną społeczność, reklamujące m.in. produkty finansowe, w szczególności wirtualne aktywa. „Finfluencerami” są osoby o statusie celebrytów, popularni aktorzy, muzycy lub dziennikarze. Dzięki reklamie z wykorzystaniem popularnej marki posiadającej duże zaufanie swoich odbiorców, łatwiej można dotrzeć do inwestorów indywidualnych i pozyskać środki finansowe. Znane są przypadki influencerów, którzy promowali piramidy finansowe lub oszustwa kryptowalutowe.

Pełna treść rekomendacji dostępna jest na stronie IOSCO: https://www.iosco.org/library/pubdocs/pdf/IOSCOPD715.pdf