Singapur: nowe zasady dla dostawców usług BNPL

Grupa robocza, utworzona przez Singapurskie Stowarzyszenie FinTech (ang. Singapore FinTech Association) i podmioty z branży BNPL (buy-now-pay-later/kup teraz zapłać później), działająca pod przewodnictwem władz monetarnych Singapuru (ang. the Monetary Authority of Singapore), opracowała Kodeks BNPL. Jest to zbiór najlepszych praktyk dla dostawców usług BNPL w Singapurze, których wdrożenie ma ochronić konsumentów przed nadmiernym zadłużeniem i zmniejszyć ryzyko akumulacji długów.
Usługi BNPL polegają na odroczeniu terminu płatności za zakupy w Internecie, przeważnie na okres od 30 do 60 dni. Klient nie ponosi kosztów odroczenia płatności, o ile dokona zapłaty w wyznaczonym okresie. W przypadku braku zapłaty w ustalonym terminie, dostawca usługi BNPL nalicza odsetki lub prowizję. Niekiedy, najczęściej za opłatą, oferuje także możliwość dalszego przesunięcia płatności w czasie, czy np. rozłożenie płatności na raty.
Przyjęty w Singapurze Kodeks BNPL to wyraz samoregulacji i zobowiązania podmiotów
z branży BNPL do przestrzegania ustalonych w nim zasad tj. w szczególności:
1. Klienci będą mogli, w ramach usług BNPL u danego dostawcy, zadłużyć się na kwotę do 2 000 dolarów singapurskich (SGD). Zakupy ponad tę kwotę w ramach BNPL będą uzależnione od przejścia przez klienta dodatkowej oceny zdolności kredytowej, uwzględniającej informacje o jego dochodach i zadłużeniu
u pozostałych dostawców usług BNPL.
2. Dostawcy BNPL zawieszą dostęp i możliwość korzystania z ich usług BNPL konsumentowi, który nie zapłacił w terminie.
3. Konsumenci będą mieli prawo do pełnej spłaty swoich zobowiązań u dostawcy BNPL,
w dowolnym terminie i bez naliczania dodatkowych opłat za wcześniejszą spłatę.
4. Opłaty związane z usługami BNPL mają być ograniczane. sposób ich naliczania ma być przejrzysty i w sposób zrozumiały komunikowany konsumentom.
5. Dostawca BNPL zapewni konsumentowi dostęp do wyciągów z konta, pokazujących łączne saldo zakupów dokonanych przez konsumenta za pośrednictwem tego dostawcy BNPL.
6. Kampanie promujące usługi BNPL mają być prowadzone zgodnie z obowiązującymi kodeksami dotyczącymi reklamy, w sposób etyczny, jasny i niewprowadzający klientów w błąd.
7. Konsumenci będą mieli prawo dobrowolnego zrezygnowania z korzystania z usług BNPL
i rezygnacji z otrzymywania materiałów reklamowych dotyczących tych usług. Oświadczenie konsumenta w tym zakresie będzie składane na piśmie. Dostawcy BNPL będą zobowiązani do prowadzenia listy konsumentów, którzy złożyli dobrowolne oświadczenie o niekorzystaniu
z ich usług.
8. Dostawcy BNPL rozważą udzielenie pomocy konsumentom znajdującym się w trudnej sytuacji finansowej m.in. poprzez ustalenie akceptowanego przez obie strony planu spłaty zobowiązań. W tym czasie, konsumenci nie będą mieli możliwości dokonywania kolejnych transakcji z wykorzystaniem usług BNPL. Dostawcy BNPL zobowiązali się także do niewszczynania postępowań upadłościowych względem swoich klientów.

Więcej na temat Kodeksu BNPL w Singapurze można przeczytać tutaj:
https://singaporefintech.org/buy-now-pay-later-bnpl-working-group-launches-bnpl-code-of-conduct-for-singapore/