Transakcje nieautoryzowane stanowisko Prezesa UOKiK

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał Stanowisko w sprawie interpretacji przepisów ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych w zakresie dotyczącym nieautoryzowanych transakcji płatniczych.

Dokument ten zawiera objaśnienie kluczowych zagadnień dotyczących transakcji, których klient nie autoryzował. Dowiadujemy się z niego m.in. jak Prezes UOKiK rozumie pojęcie transakcji nieautoryzowanej, czym jest uwierzytelnienie, a czym autoryzacja transakcji, jak powinien postąpić dostawca usług płatniczych w sytuacji, gdy dojdzie do transakcji bez zgody właściciela rachunku, a także jak kształtuje się odpowiedzialność płatnika za wystąpienie nieautoryzowanej transakcji płatniczej.

Zgodnie ze stanowiskiem, obowiązek zwrotu płatnikowi (np. konsumentowi) kwoty transakcji płatniczej powstaje po stronie dostawcy usług płatniczych (np. banku) w momencie zgłoszenia dostawcy przez płatnika, że nie autoryzował danej transakcji płatniczej. Dostawca usług płatniczych jest obowiązany niezwłocznie, nie później jednak niż do końca dnia roboczego następującego po zgłoszeniu, do dokonania zwrotu kwoty transakcji, której autoryzacji płatnik zaprzecza.

Od tej zasady są dwa wyjątki:

  • dostawca posiada uzasadnione i udokumentowane podejrzenie, że zgłoszenie stanowi próbę oszustwa ze strony płatnika i powiadomi o tym organy ścigania
  • gdy od dnia dokonania kwestionowanej przez płatnika transakcji upłynęło więcej niż 13 miesięcy.

Ze stanowiskiem można zapoznać się tutaj:

https://finanse.uokik.gov.pl/produkcja/wp-content/uploads/Stanowisko-Prezesa-UOKiK-w-sprawie-transakcji-nieautoryzowanych.pdf