Wytyczne EBA zdalny onboarding nowych klientów

Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (European Banking Authority - EBA) opublikował Wytyczne odnośnie rozwiązań wykorzystywanych w ramach zdalnego onboardingu klientów[1].

Mają one zastosowanie do instytucji kredytowych i instytucji finansowych w rozumieniu Dyrektywy 2015/849[2].

Wytyczne określają kroki, jakie instytucje kredytowe i finansowe powinny stosować, aby zapewnić bezpieczny onboarding nowych klientów, w zgodzie z przepisami dotyczącymi przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu oraz unijnymi przepisami o ochronie danych.

Dzięki Wytycznym łatwiejsze ma być ustalenie co jest, a co nie jest dozwolone podczas przyjmowania nowych klientów, także w zakresie przyjmowania nowych lub innowacyjnych form identyfikacji klienta przez instytucje kredytowe i finansowe.

Wytyczne wejdą w życie 6 miesięcy po ich opublikowaniu we wszystkich językach urzędowych UE. Aktualnie trwają prace nad tłumaczeniem.

Więcej informacji oraz tekst Wytycznych pod linkiem:

https://www.eba.europa.eu/eba-publishes-guidelines-remote-customer-onboarding

 

[1] Guidelines on the use of Remote Customer Onboarding Solutions under Article 13(1) of Directive (EU)  2015/849

[2] Art. 3 pkt 1) i art. 3 pkt 2) Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 z dnia 20 maja 2015 r. w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, zmieniająca rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 i uchylająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2005/60/WE oraz dyrektywę Komisji 2006/70/WE