Wielka Brytania: Priorytety i oczekiwania FCA względem firm płatniczych

FCA (Financial Conduct Authority – brytyjski Urząd Nadzoru Finansowego) skierował list do nadzorowanych podmiotów z sektora płatniczego. FCA wyznaczył 3 cele, których osiągnięcia oczekuje od tych podmiotów, tj.:

  • Priorytetem jest zapewnienie bezpieczeństwa środków pieniężnych klientów.
  • Działania firmy nie mogą godzić w integralność systemu finansowego.
  • Istotnym jest zapewnienie wysokiej jakości produktów i usług oferowanych klientom, z zachowaniem konkurencyjności, innowacyjności, jak również rzetelne wdrożenie obowiązku konsumenckiego (the FCA Consumer Duty[1]).

Innowacje i konkurencyjność sektora płatniczego przekładają się na wygodę klientów oraz na większy wybór usług. Jednak, wiele firm płatniczych nie ma rzetelnych mechanizmów kontrolnych, co rodzi ryzyko wyrządzenia szkody po stronie klientów oraz ryzyko naruszenia integralności systemu finansowego. Ryzyko wyrządzenia szkody po stronie klientów potęguje obecna sytuacja ekonomiczna, związana ze wzrostem kosztów życia.

FCA oczekuje od podmiotów nadzorowanych z sektora płatniczego podjęcia szybkich i skutecznych działań, mających na celu wyeliminowanie zagrożeń.
Dotyczy to w szczególności wdrożenia solidnych mechanizmów kontrolnych, stanowiących zabezpieczenie przed wykorzystaniem firm płatniczych do prania pieniędzy i popełniania oszustw, zapewnienie wysokiej odporności operacyjnej podmiotów z sektora płatniczego, wdrożenia the FCA Consumer Duty oraz podejmowanie działań na rzecz wdrożenia polityk ESG.

Adresaci listu będą musieli, na żądanie FCA, wyjaśnić, jakie działania podjęli w odpowiedzi na wskazane w dokumencie oczekiwania nadzorcy. Z listem FCA można zapoznać się tutaj:

https://www.fca.org.uk/publication/correspondence/priorities-payments-firms-portfolio-letter-2023.pdf

 

[1] informacje o the FCA Consumer Duty: https://www.fca.org.uk/publications/policy-statements/ps22-9-new-consumer-duty