FCA: Ostateczne ostrzeżenie dla podmiotów zajmujących się promocją kryptoaktywów wśród konsumentów w Wielkiej Brytanii

Brytyjski nadzorca Financial Conduct Authority (FCA) 21 września 2023 r. wydał ostateczne ostrzeżenie skierowane do podmiotów oraz osób ich wspierających, zajmujących się marketingiem kryptoaktywów wśród konsumentów w Wielkiej Brytanii[1] (dalej: Ostrzeżenie). Dotyczy ono konieczności dostosowania działalności tych podmiotów (w tym podmiotów z siedzibą poza Wielką Brytanią) do nowych zasad promocji kryptoaktywów, opublikowanych 8 czerwca 2023 r.[2]. Wejdą one w życie
8 października 2023 r. Wprowadzana definicja promocji finansowej jest szeroka i obejmie także komunikację prowadzoną za pośrednictwem stron internetowych i aplikacji. FCA przewiduje, że nowymi zasadami promocji zostanie objęta zdecydowana większość firm zajmujących się kryptoaktywami, jeśli nawet nie wszystkie, świadczące usługi na rzecz konsumentów z Wielkiej Brytanii. Celem wprowadzenia nowych zasad jest ograniczenie i zapobieganie szkodom po stronie konsumentów, wynikającym z inwestowania w kryptoaktywa. Przed podjęciem decyzji odnośnie inwestowania w kryptoaktywa konsument powinien mieć zapewniony dostęp do rzetelnych i dokładnych informacji, by jego decyzja była świadoma. Wprowadzane zasady promocji kryptoaktywów są spójne z zasadami, które mają zastosowanie do promowania innych inwestycji wysokiego ryzyka.

W Ostrzeżeniu FCA wyraził zaniepokojenie słabym zaangażowaniem i ryzykiem braku gotowości do wdrożenia nowych zasad promocji wielu niezarejestrowanych zagranicznych firm, zajmujących się kryptoaktywami, które posiadają wśród swoich klientów konsumentów z Wielkiej Brytanii. Spośród ponad 150 firm, do których FCA wysłał ankietę w tej sprawie, odpowiedzi przekazały tylko 24.

Zaobserwowany brak zaangażowania rodzi istotne obawy po stronie FCA odnośnie gotowości niezarejestrowanych firm do zapewnienia zgodności ich działalności w zakresie marketingu krytptoaktywów z nowymi zasadami promocji od dnia ich wejścia w życie. FCA przypomina, że niedostosowanie działalności do nowych zasad, obowiązujących od 8 października 2023 r., będzie  traktowane jako przestępstwo. Zachęca też konsumentów, by przed nawiązaniem relacji z danym podmiotem, sprawdzali listę ostrzeżeń[3], która będzie stale aktualizowana.

Ostrzeżenie zostało poprzedzone m.in. wydaniem przez FCA we wrześniu tego roku przewodnika na temat dobrych i złych praktyk[4] dla podmiotów z rynku kryptoaktywów, przygotowujących się do wdrożenia nowych zasad dotyczących promocji kryptoaktywów.

Pełna treść Ostrzeżenia: https://www.fca.org.uk/publication/correspondence/final-warning-cryptoasset-firms-marketing-consumers.pdf


[1] Final warning for cryptoasset firms marketing to UK consumers and those supporting them to get ready for the financial promotion regime,

[2] Financial promotion rules for cryptoassets, PS23/6 https://www.fca.org.uk/publication/policy/ps23-6.pdf

[3] https://www.fca.org.uk/consumers/warning-list-unauthorised-firms

[4] https://www.fca.org.uk/publications/good-poor-practice/firms-preparations-cryptoasset-financial-promotions-regime