Sprawozdanie Krajowego Urzędu Kontroli pokazuje trudności FCA z rekrutacją i utrzymaniem personelu z umiejętnościami kryptograficznymi

Organ regulacyjny Wielkiej Brytanii zajmował się ponad 1400 sprawami dotyczącymi nieautoryzowanej działalności w zakresie kryptoaktywów. W 2020 roku zgłoszono ponad 3150 oszustw w zakresie kryptoaktywów. W 2021 roku  liczba ta wzrosła do ponad 6300, a w pierwszej połowie 2022 roku do ponad 3900. W sprawozdaniu Krajowy Urząd Kontroli (NAO) stwierdził, że między ustaleniem problemu przez Financial Conduct Authority (FCA), a podjęciem działań może wystąpić znaczne opóźnienie.

Na przykład, chociaż FCA zobowiązał firmy kryptoaktywów do przestrzegania przepisów dotyczących przeciwdziałania praniu pieniędzy i współpracy z niezarejestrowanymi firmami od stycznia 2020 roku, nie rozpoczął  działań egzekucyjnych przeciwko nielegalnym operatorom bankomatów kryptograficznych aż do lutego 2023 roku.

Dostosowując się do szerszego zakresu zadań, FCA zwiększył ogólny poziom zatrudnienia o 16 % i wydał 317 mln funtów na dwuletni program zarządzania zmianami. Zbliżające się inicjatywy obejmują ulepszenie „data lake”, które przechowuje wszystkie dane FCA i umożliwia wymianę danych w całej organizacji, a także stworzenie platformy „jednego widoku” dla wszystkich pracowników pierwszego kontaktu, aby uzyskać dostęp do kluczowych informacji na temat wydajności firmy.

Wśród zaleceń przedstawionych w sprawozdaniu, NAO wzywa FCA do zapewnienia procesów operacyjnych umożliwiających zarządzanie skalą zmian, a także do współpracy z HM Treasury i innymi zainteresowanymi stronami w celu przeglądu skuteczności nowych ustaleń dotyczących odpowiedzialności. NAO zaleca również, aby do jesieni 2024 roku FCA zapewnił interesariuszom większą jasność co do swoich wyników poprzez dostarczenie podstawowego zestawu wskaźników wydajności.

Więcej informacji można znaleźć na stronie: 

https://www.nao.org.uk/reports/financial-services-regulation-adapting-to-change/#downloads