20 czerwca 2025 r. Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych („ESMA”) opublikował w formie Q&A opinię na temat dostarczania usług w zakresie kryptoaktywów w modelu shared order book, w którym arkusz zleceń podmiotu posiadającego zezwolenie na świadczenie usług w zakresie kryptoaktywów jest zintegrowany z arkuszem zleceń podmiotu, który zezwolenia na gruncie Rozporządzenia MiCA[1] nie posiada. Zapytanie obejmowało zgodność świadczenia usług w tym modelu z wymogami ustanowionymi przez Rozporządzenie MiCA.
W swojej odpowiedzi ESMA stwierdza, że świadczenie usług w zakresie kryptoaktywów w modelu shared order book mieści się w definicji „prowadzenia platformy obrotu kryptoaktywami” zawartej w art. 3 ust. 1 pkt 18 Rozporządzenia MiCA, a każdy podmiot zaangażowany w ten model powinien być tym samym uznawany za dostawcę usług w zakresie kryptoaktywów. W związku z powyższym, każdy z tych podmiotów powinien posiadać zezwolenie na prowadzenie działalności w charakterze dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów, a prowadzenie platformy obrotu kryptoaktywami w modelu shared order book między podmiotem posiadającym zezwoleniem a podmiotem, który takie zezwolenia nie posiada, stanowi nieautoryzowane prowadzenie platformy obrotu kryptoaktywami.
Z treścią ww. odpowiedzi można zapoznać się pod poniższym linkiem:
https://www.esma.europa.eu/publications-data/questions-answers/2579
[1] Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.).