FCA: Ostateczne ostrzeżenie dla podmiotów zajmujących się promocją kryptoaktywów wśród konsumentów w Wielkiej Brytanii

Brytyjski nadzorca Financial Conduct Authority (FCA) 21 września 2023 r. wydał ostateczne ostrzeżenie skierowane do podmiotów oraz osób ich wspierających, zajmujących się marketingiem kryptoaktywów wśród konsumentów w Wielkiej Brytanii[1] (dalej: Ostrzeżenie). Dotyczy ono konieczności dostosowania działalności tych podmiotów (w tym podmiotów z siedzibą poza Wielką Brytanią) do nowych zasad promocji kryptoaktywów, opublikowanych 8 czerwca 2023 r.[2]. Wejdą one w życie
8 października 2023 r. Wprowadzana definicja promocji finansowej jest szeroka i obejmie także komunikację prowadzoną za pośrednictwem stron internetowych i aplikacji. FCA przewiduje, że nowymi zasadami promocji zostanie objęta zdecydowana większość firm zajmujących się kryptoaktywami, jeśli nawet nie wszystkie, świadczące usługi na rzecz konsumentów z Wielkiej Brytanii. Celem wprowadzenia nowych zasad jest ograniczenie i zapobieganie szkodom po stronie konsumentów, wynikającym z inwestowania w kryptoaktywa. Przed podjęciem decyzji odnośnie inwestowania w kryptoaktywa konsument powinien mieć zapewniony dostęp do rzetelnych i dokładnych informacji, by jego decyzja była świadoma. Wprowadzane zasady promocji kryptoaktywów są spójne z zasadami, które mają zastosowanie do promowania innych inwestycji wysokiego ryzyka.

W Ostrzeżeniu FCA wyraził zaniepokojenie słabym zaangażowaniem i ryzykiem braku gotowości do wdrożenia nowych zasad promocji wielu niezarejestrowanych zagranicznych firm, zajmujących się kryptoaktywami, które posiadają wśród swoich klientów konsumentów z Wielkiej Brytanii. Spośród ponad 150 firm, do których FCA wysłał ankietę w tej sprawie, odpowiedzi przekazały tylko 24.

Zaobserwowany brak zaangażowania rodzi istotne obawy po stronie FCA odnośnie gotowości niezarejestrowanych firm do zapewnienia zgodności ich działalności w zakresie marketingu krytptoaktywów z nowymi zasadami promocji od dnia ich wejścia w życie. FCA przypomina, że niedostosowanie działalności do nowych zasad, obowiązujących od 8 października 2023 r., będzie  traktowane jako przestępstwo. Zachęca też konsumentów, by przed nawiązaniem relacji z danym podmiotem, sprawdzali listę ostrzeżeń[3], która będzie stale aktualizowana.

Ostrzeżenie zostało poprzedzone m.in. wydaniem przez FCA we wrześniu tego roku przewodnika na temat dobrych i złych praktyk[4] dla podmiotów z rynku kryptoaktywów, przygotowujących się do wdrożenia nowych zasad dotyczących promocji kryptoaktywów.

Pełna treść Ostrzeżenia: https://www.fca.org.uk/publication/correspondence/final-warning-cryptoasset-firms-marketing-consumers.pdf


[1] Final warning for cryptoasset firms marketing to UK consumers and those supporting them to get ready for the financial promotion regime,

[2] Financial promotion rules for cryptoassets, PS23/6 https://www.fca.org.uk/publication/policy/ps23-6.pdf

[3] https://www.fca.org.uk/consumers/warning-list-unauthorised-firms

[4] https://www.fca.org.uk/publications/good-poor-practice/firms-preparations-cryptoasset-financial-promotions-regime

 
 

We use cookies for functional purposes to enhance the user experience on our website and to create anonymous service statistics. By not blocking cookies, you consent to their use and storage on your device.