INFO MiCA
W związku z przygotowaniami do objęcia nadzoru rynku kryptoaktywów przez Urząd Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF), wynikającymi z wejścia w życie rozporządzenia MiCA (Markets in Crypto-Assets), zapraszamy do zapoznania się z cyklem informacyjnym INFO MiCA.
W tym miejscu można znaleźć najważniejsze informacje dotyczące nowych regulacji, ich wpływu na rynek oraz praktycznych aspektów wdrożenia MiCA. Przygotowane materiały pomogą lepiej zrozumieć nadchodzące zmiany oraz dostosować się do nowych wymogów.
Zachęcamy do śledzenia naszego cyklu INFO MiCA, aby być na bieżąco z najistotniejszymi informacjami. Szczegóły i kolejne publikacje można znaleźć poniżej.
Przykładowe tematy, które poruszamy w cyklu informacyjnym INFO MiCA:
UKNF przygotowuje się do objęcia nadzorem rynku kryptoaktywów, w związku z wejściem w życie rozporządzenia MiCA (Markets in Crypto Assets).
Zapraszamy do udziału w cyklu informacyjnym, w którym wskażemy najważniejsze aspekty tej regulacji.
Jako pierwsze przybliżymy wymogi dotyczące oferty publicznej i dopuszczania do obrotu 3 kategorii kryptoaktywów, które obejmuje MiCAR, tj.:
- tokeny powiązane z aktywami (asset-referenced tokens, w skrócie ART),
- tokeny będące e-pieniądzem (e-money tokens, w skrócie EMT), które zostały zgodnie
z art. 48 ust. 2 MiCA zrównane z pieniądzem elektronicznym, - kryptoaktywa inne niż tokeny powiązane z aktywami i tokeny będące e-pieniądzem,
w tym tokeny użytkowe.
Więcej szczegółów o rozporządzeniu MICA na fintech.gov.pl w zakładce MiCA!
Klasyfikacja kryptoaktywów, zawarta w MiCA, zależy od tego czy kryptoaktywa mają utrzymywać stabilną wartość – dzięki powiązaniu z innymi aktywami (w tym walutami urzędowymi) – i nabiera szczególnego znaczenia w kontekście konieczności odróżnienia tokenów powiązanych z aktywami oraz tokenów będących e-pieniądzem.
Tokeny będące e-pieniądzem mają utrzymywać stabilną wartość dzięki powiązaniu tylko z jedną walutą urzędową.
Tokeny powiązane z aktywami, mają zaś utrzymywać stabilną wartość dzięki powiązaniu z inną wartością lub prawem lub ich kombinacją, w tym z co najmniej jedną walutą urzędową. Ten rodzaj obejmuje wszystkie kryptoaktywa inne niż tokeny będące e-pieniądzem, których wartość jest zabezpieczona aktywami.
Ponadto, pomimo pewnych podobieństw pieniądza elektronicznego i kryptoaktywów, które są powiązane z walutą urzędową, zamierzeniem zawartym w preambule MiCA było to, aby nie traktować obu kategorii tożsamo.
Więcej szczegółów o rozporządzeniu MICA na fintech.gov.pl w zakładce MiCA!
Poprzedni wpis INFO MiCA #02 dotyczył klasyfikacji kryptoaktywów z punktu widzenia powiązania ich wartości z innymi aktywami, w tym walutami urzędowymi.
Trzecim i ostatnim, wyodrębnionym przez MiCA, kryptoaktywem jest kryptoaktywo, które nie jest tokenem powiązanym z aktywami ani tokenem będącym e-pieniądzem. Ta kategoria obejmuje szeroką gamę kryptoaktywów, w tym tokeny użytkowe.
Token użytkowy oznacza takie kryptoaktywo, które ma jedynie zapewnić dostęp do danego towaru lub usługi dostarczanych przez jego emitenta, w tym do towarów i usług które jeszcze nie istnieją lub nie są jeszcze realizowane.
Funkcją tokenów użytkowych jest zatem przede wszystkim włączanie prawa do wykorzystania produktu lub konkretnej usługi. Token ten może być także środkiem wymiany wartości za usługi. Dlatego wartość tokenów użytkowych należy wiązać z wartością określonego prawa lub usługi i tym samym należy je odróżnić od kryptowalut o charakterze płatniczym.
W poprzednich wpisach poruszyliśmy m.in. kwestię tego jakie kryptoaktywa wchodzą w zakres rozporządzenia MiCA. W dzisiejszym wpisie wskazujemy zaś kategorie, które leżą poza obrębem rzeczonego rozporządzenia, wśród tych należy wymienić:
a) instrumenty finansowe;
b) depozyty, w tym lokaty strukturyzowane;
c) środki pieniężne, chyba że kwalifikują się one jako tokeny będące e-pieniądzem;
d) pozycje sekurytyzacyjne w kontekście sekurytyzacji zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2402;
e) ubezpieczenia na życie lub ubezpieczenia inne niż ubezpieczenia na życie, należące do grup ubezpieczeń wymienionych w załącznikach nr. 1 i nr. 2 do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE, lub umowy reasekuracji i retrocesji, o których mowa w tej dyrektywie;
f) produkty emerytalne uznane w prawie krajowym za mające za główny cel zapewnienie inwestorowi dochodu na emeryturze i uprawniające inwestora do określonych świadczeń;
g) oficjalnie uznane pracownicze programy emerytalne objęte zakresem stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2341 lub dyrektywy 2009/138/WE;
h) indywidualne produkty emerytalne, w przypadku których prawo krajowe wymaga wkładu finansowego od pracodawcy, a pracodawca lub pracownik nie ma możliwości wyboru produktu emerytalnego lub jego dostawcy;
i) ogólnoeuropejski indywidualny produkt emerytalny zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1238;
j) systemy zabezpieczenia społecznego objęte rozporządzeniami Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/2004 i (WE) nr 987/2009
W związku z powyższym zachęcamy do zapoznania się z projektem wytycznych ESMA dotyczących warunków i kryteriów kwalifikowania kryptoaktywów jako instrumentów finansowych!
Projekt wytycznych dostępny jest pod linkiem: https://www.esma.europa.eu/sites/default/files/2024-01/ESMA75-453128700-52_MiCA_Consultation_Paper_-_Guidelines_on_the_qualification_of_crypto-assets_as_financial_instruments.pdf
🔹 INFO MiCA #05 🔹
W poprzednim poście pisaliśmy m.in. o tym, jakie kryptoaktywa nie wchodzą w zakres rozporządzenia MiCA.
W dzisiejszej publikacji skupiamy się na dziesięciu usługach lub rodzajach działalności związanych z kryptoaktywami, o których stanowi MiCAR:
1) zapewnianie przechowywania kryptoaktywów i administrowanie nimi w imieniu klientów;
2) prowadzenie platformy obrotu kryptoaktywami
3) wymiana kryptoaktywów na środki pieniężne;
4) wymiana kryptoaktywów na inne kryptoaktywa;
5) wykonywanie zleceń związanych z kryptoaktywami w imieniu klientów;
6) plasowanie kryptoaktywów;
7) przyjmowanie i przekazywanie zleceń związanych z kryptoaktywami w imieniu klientów;
8) doradztwo w zakresie kryptoaktywów;
9) zarządzanie portfelem kryptoaktywów;
10) świadczenie usług transferu kryptoaktywów w imieniu klientów.
Definicje wymienionych usług znajdują się w art. 3 ust. 1 pkt. 17-26 MiCAR.
INFO MiCA #06
W poprzedniej edycji pisaliśmy m.in. o dziesięciu usługach lub rodzajach działalności związanych z kryptoaktywami, których dotyczy MiCAR.
W tym poście przybliżymy zakres terytorialny stosowania MiCA.
MiCAR ma zastosowanie do podmiotów, które uczestniczą w emisji, ofercie publicznej i dopuszczaniu do obrotu kryptoaktywów bądź świadczą usługi związane z kryptoaktywami na terytorium Unii Europejskiej.
Usługi w zakresie kryptoaktywów będą zatem mogli świadczyć przedsiębiorcy z państw członkowskich UE, którzy uzyskali zezwolenie na prowadzenie działalności w charakterze dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów. Zezwolenie będzie ważne w całej Unii i umożliwi świadczenie usług, na które uzyskali zezwolenie w UE w oparciu o swobodę przedsiębiorczości.
Podążając jednak śladem funkcjonujących regulacji, MiCAR wprost dopuszcza możliwość wykonywania działalności objętej jej zakresem przez firmy z państw trzecich w modelu reverse solicitation – to sam klient zwraca się do przedsiębiorcy z państwa trzeciego w celu skorzystania z jego usług, pomimo że przedsiębiorca nie oferuje usług w państwie macierzystym klienta.
Każda sytuacja, w której może dojść do świadczenia usługi w zakresie kryptoaktywów z wyłącznej inicjatywy klienta zostanie oceniona indywidualnie i z uwzględnieniem rodzaju oferowanej usługi lub działalności w zakresie kryptoaktywów oraz ryzyka związanego z określonym rodzajem usługi lub działalności w zakresie kryptoaktywów. Organ właściwy EU będzie podejmować działania niezbędne w zakresie monitorowania rynku, które mają na celu zapobieganie obchodzenia wymogu uzyskania zezwolenia na prowadzenie działalności jako dostawca usług w zakresie kryptoaktywów.
Zapraszamy do zapoznania się z projektem wytycznych ESMA wydanym na podstawie art. 61 ust. 3 MiCAR dostępnych pod linkiem:
https://www.esma.europa.eu/sites/default/files/2024-01/ESMA35-1872330276-1619_Consultation_Paper_on_the_draft_guidelines_on_reverse_solicitation_under_MiCA.pdf
INFO MiCA #07
W poprzedniej edycji #06 poruszyliśmy kwestię terytorialnego zakresu MiCAR.
Dzisiaj wskazujemy wymogi regulacyjne dla różnych rodzajów działalności objętych zakresem MICAR.
MiCAR różnicuje wymogi regulacyjne zarówno w odniesieniu do publicznego oferowania, emisji, ubiegania się o dopuszczenie do obrotu i świadczenia usług w zakresie kryptoaktywów, jak i w odniesieniu do poszczególnych podmiotów objętych MiCAR.
Ofertą publiczną w rozumieniu MiCAR jest komunikat skierowany do odbiorców w dowolnej formie i za pomocą dowolnych środków, przedstawiający informacje na temat warunków oferty i oferowanych kryptoaktywów, tak aby umożliwić potencjalnym posiadaczom podjęcie decyzji czy nabyć te kryptoaktywa. Samo dopuszczenie do obrotu lub publikacja cen kupna i sprzedaży nie powinny być uznawane za publiczną ofertę kryptoaktywów. Z kolei dopuszczenie do obrotu, to dopuszczenie kryptoaktywów do obrotu na platformie obrotu kryptoaktywami.
W odniesieniu do emitentów tokenów innych niż tokeny powiązane z aktywami lub tokeny będące e-pieniądzem warto zaznaczyć, że żadne wymogi MiCAR nie powinny mieć zastosowania do ofert kryptoaktywów, które:
- są oferowane nieodpłatnie lub tworzone automatycznie jako wynagrodzenie za utrzymywanie rozproszonego rejestru lub zatwierdzanie transakcji w kontekście mechanizmu konsensusu,
- w przypadku ofert tokenów użytkowych zapewniających dostęp do istniejącego towaru lub usługi, ani,
- w przypadku gdy posiadacz kryptoaktywów ma prawo do korzystania z nich wyłącznie w zamian za towary i usługi w ograniczonej sieci akceptantów, którzy zawarli ustalenia umowne z oferującym.
Co więcej, żadne wymogi MiCAR dotyczące dokumentu informacyjnego nie powinny mieć zastosowania do ofert takich kryptoaktywów, które są kierowane do mniej niż 150 osób na państwo członkowskie lub kiedy są adresowane wyłącznie do inwestorów kwalifikowanych (rozumianych zgodnie z Dyrektywą MIFID II), w przypadku gdy kryptoaktywa mogą posiadać wyłącznie tacy inwestorzy kwalifikowani. Podobnie, oferty publiczne takich tokenów, w sytuacji gdy całkowita wartość nie przekracza 1 000 000 EUR w okresie 12 miesięcy zwolniono z obowiązku opracowywania dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa. W przypadku ofert publicznych kryptoaktywów innych niż tokeny powiązane z aktywami lub tokeny będące e-pieniądzem lub wszystkich dopuszczeń kryptoaktywów do obrotu na platformie obrotu kryptoaktywami w Unii, wszyscy oferujący lub osoby ubiegające się o dopuszczenie do obrotu powinni być osobami prawnymi.
To, jakiego rodzaju wymogi regulacyjne będą mieć zastosowanie, zależy zatem nie tylko od rodzaju kryptoaktywa, którego będzie dotyczyć dana działalność, ale i podmiotu, który będzie się ją podejmował. W następnych wpisach wskażemy wymogi w zakresie oferty publicznej i ubiegania się do opuszczenie do obrotu dla emitentów tokenów ART oraz EMT.
INFO MiCA #08
W poprzedniej edycji #07 rozpoczęliśmy opis wymogów regulacyjnych dla różnych rodzajów działalności objętych zakresem MICAR. Dzisiaj skupimy się na wymogach w zakresie oferty publicznej i ubiegania się o dopuszczenie do obrotu dla emitentów tokenów ART.
Publiczne oferowanie i ubieganie się o dopuszczenie do obrotu tokenów ART, co do zasady, zarezerwowane zostało dla emitentów będących instytucjami kredytowymi lub dla innych podmiotów z siedzibą w UE, które na gruncie MiCAR uzyskają zezwolenie. Od tej reguły jest wyjątek związany z niskim wolumenem obrotu lub kierowaniem oferty publicznej ART na rzecz inwestorów kwalifikowanych (art. 16 ust. 2 MiCAR).
W ograniczonych wypadkach nie będzie trzeba uzyskiwać zezwolenia. W takim przypadku MiCAR przewiduje jedynie obowiązek sporządzenia dokumentu informacyjnego dotyczącego danego kryptoaktywa i przedstawienia go organowi nadzoru.
Publiczne oferowanie i ubieganie się o dopuszczenie do obrotu tokenów ART pociągać będzie za sobą obowiązek spełnienia wielu wymogów o charakterze regulacyjnym i ostrożnościowym, różniących się w zależności od podmiotu będącego emitentem. Instytucje kredytowe, z uwagi na podleganie odrębnym wymogom, będą mieć w tym zakresie ułatwienia względem innych podmiotów.
W wypadku instytucji kredytowych, oprócz konieczności spełnienia określonych wymogów o charakterze organizacyjnym oraz przekazania do organu nadzoru odpowiedniej dokumentacji, zatwierdzenia przez organ nadzoru wymagać będzie sam dokument informacyjny dotyczący danego ART. Pomimo braku konieczności uzyskania osobnego zezwolenia na publiczne oferowanie i ubieganie się o dopuszczenie do obrotu tokenów ART, z praktycznego punktu widzenia kontrola możliwości prowadzenia tego typu działalności będzie zatem odbywać się w ramach procedury zatwierdzania dokumentu informacyjnego.
Co ważne, proces dopuszczania instytucji kredytowej lub innych podmiotów do publicznego oferowania lub ubiegania się o dopuszczenie do obrotu ART będzie się odbywać w stosunku do konkretnego kryptoaktywa. W przypadku emisji tokenów ART, innych niż objętych zatwierdzeniem lub zezwoleniem, niezbędne będzie ponowne spełnienie warunków formalnych.
Niezależnie od tego, emitenci zobowiązani będą do przestrzegania przypisanych do danego emitenta reguł związanych z prowadzoną działalnością. Szczegółowe wymogi dotyczą m.in. obowiązków informacyjnych, sprawozdawczości, rozpatrywania skarg, identyfikowania i zarządzania konfliktami interesów, wdrożenia zasad zarządzania, funduszy własnych, rezerwy aktywów czy opracowywania planów naprawy i wykupu.
INFO MiCA #09
W poprzedniej edycji #08 opisaliśmy wymogi dotyczące oferty publicznej i ubiegania się o dopuszczenie do obrotu dla emitentów tokenów ART. Dzisiaj skupimy się na podobnych wymogach w odniesieniu do emitentów tokenów EMT.
Oferta publiczna i ubieganie się o dopuszczenie do obrotu tokenów EMT, co do zasady, zarezerwowane zostało dla instytucji kredytowych i instytucji pieniądza elektronicznego, które są jednocześnie emitentem danego tokena EMT. Podmioty te zobowiązane będą zgłosić i opublikować dokument informacyjny dotyczący konkretnego tokena EMT do właściwego organu nadzoru, zgodnie z wymogami wskazanymi w art. 51 MiCAR.
Posiadanie uprzedniego zezwolenia na działalność w charakterze instytucji kredytowej lub instytucji pieniądza elektronicznego będzie więc warunkiem koniecznym do prowadzenia działalności w powyższym zakresie. Oznacza to, że w przeciwieństwie do regulacji dotyczących tokenów ART, przepisy MiCA nie wprowadziły możliwości uzyskania odrębnego zezwolenia na prowadzenie takiego rodzaju działalności.
Co istotne, art. 48 ust. 2 MiCAR zrównał tokeny EMT z pieniądzem elektronicznym. Tym samym regulacja tokenów EMT została bezpośrednio powiązana z:
- dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/110/WE z dnia 16 września 2009 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności przez instytucje pieniądza elektronicznego oraz nadzoru ostrożnościowego nad ich działalnością, zmieniającą dyrektywy 2005/60/WE i 2006/48/WE oraz uchylającą dyrektywę 2000/46/WE,
- dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi i firmami inwestycyjnymi, zmieniająca dyrektywę 2002/87/WE i uchylająca dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE.
Z tego względu posiadaczom tokenów EMT należy zapewnić możliwość kierowania roszczeń wobec emitentów tokenów EMT. Posiadaczom tych tokenów powinno zawsze przysługiwać prawo do żądania wykupu w środkach pieniężnych w walucie urzędowej powiązanej z danym tokenem EMT i według wartości nominalnej.
INFO MiCA #10
W poprzedniej edycji #09 opisaliśmy wymogi w zakresie oferty publicznej i ubiegania się o dopuszczenie do obrotu w odniesieniu do emitentów tokenów EMT. Niezależnie od poruszonych w poprzednich edycjach zagadnień, MiCA reguluje również kwestie związane z transparentnością informacyjną oraz zapobieganiem nadużyciom rynkowym.
Standardy informacyjne związane z kryptoaktywami realizowane są przez m.in. ustanowienie regulacji dotyczących komunikacji, relacji umownych z klientami oraz zapewnienie dostępu do, prowadzonych na poziomie UE, rejestrów obejmujących informacje na temat dokumentów informacyjnych, emitentów czy dostawców usług w zakresie kryptoaktywów.
Fundamentalne znaczenie w tym kontekście ma rejestr zawierający informacje o podmiotach świadczących usługi w zakresie kryptoaktywów z naruszeniem MiCAR, czyli takich, które działają pomimo braku autoryzacji uzyskanej w procedurze notyfikacyjnej lub bez zezwolenia. MiCAR reguluje również kwestie dotyczące nadużyć w stosunku do kryptoaktywów, które są dopuszczone do obrotu lub w odniesieniu do których złożono wniosek o dopuszczenie do obrotu. Problematyka ta znajduje zastosowanie do wszelkich transakcji, zleceń lub zachowań dotyczących kryptoaktywów, niezależnie od tego czy mają miejsce na platformie obrotu (art. 86 MiCAR).
MiCAR wprowadza także przepisy określające obowiązki informacyjne związane z podawaniem do publicznej wiadomości informacji poufnych, definiowanych jako informacje dotyczące np. emitentów lub danych kryptoaktywów, które w przypadku ich podania do informacji publicznej miałyby prawdopodobnie znaczący wpływ na ceny kryptoaktywów. Zgodnie z MiCAR będą to informacje, które rozsądny posiadacz kryptoaktywów prawdopodobnie wykorzystałby, aby częściowo oprzeć na nich swoje decyzje inwestycyjne (art. 87 MiCAR).
MiCAR wprowadza przy tym regulacje zakazujące bezprawnego ujawniania i wykorzystywania informacji poufnych. Całość uzupełniają reguły dotyczące przeciwdziałania manipulacjom na rynku. W tym zakresie, obok ogólnie ustanowionego zakazu, uregulowano obowiązki związane z koniecznością wdrożenia rozwiązań, systemów i procedur służących zapobieganiu nadużyciom na rynku i ich wykrywaniu, dopełnione obowiązkami raportowania nadużyć lub ich podejrzeń (art. 89-92 MiCAR).
🔹 INFO MiCA #11 🔹
W edycji #10 opisaliśmy kwestie związane z transparentnością informacyjną oraz zapobieganiem nadużyciom rynkowym. Teraz zajmiemy się przepisami końcowymi i przejściowymi MiCAR.
Przepisy MiCAR w pełni stosowane będą od 30 grudnia 2024 roku, ale już od 30 czerwca 2024 roku stosowane są m.in. postanowienia tytułu rozporządzenia III i IV MiCA dotyczące:
- tokenów powiązanych z aktywami oraz
- tokenów będących pieniądzem elektronicznym.
MiCAR wprowadza dodatkowo okresy przejściowe na dostosowanie się do niektórych wymogów regulacyjnych.
Dla dostawców usług z obszaru kryptoaktywów, którzy świadczyli usługi zgodnie z obowiązującym prawem przed 30 grudnia 2024 roku, MiCAR wprowadza okres przejściowy. W jego trakcie dostawcy będą mogli świadczyć usługi bez konieczności uzyskania zezwolenia na podstawie MiCAR (grandfathering clause – art . 143 ust. 3 MiCAR).
MiCAR przewidziała przy tym, że państwa członkowskie mogą podjąć decyzję o niestosowaniu lub skróceniu okresu przejściowego. W tym zakresie odpowiednie rozwiązanie zostanie przyjęte w ustawie wprowadzającej MiCAR do polskiego porządku prawnego, która wyznaczy także organ właściwy – w rozumieniu art. 93 MiCAR.
INFO MiCA #12
Zezwolenie na prowadzenie działalności w charakterze dostawcy usług kryptoaktywów
Rozporządzenie MiCA (Markets in Crypto-Assets Regulation) wprowadza nowe zasady dotyczące uzyskiwania zezwoleń dla dostawców usług kryptoaktywów w Unii Europejskiej (art. 59 MiCAR i następne).
Kluczowe wymagania uzyskania zezwolenia obejmują:
- Kapitał i zabezpieczenia finansowe
Rozporządzenie MiCA wymaga od dostawców posiadania odpowiednich zasobów finansowych, które pozwolą na pokrycie ryzyka działalności.
- Wymogi zarządcze
Przedsiębiorstwa muszą mieć odpowiednią strukturę zarządczą i procedury zapewniające zgodność z Rozporządzeniem MiCA. Rozporządzenie to nakłada na dostawców obowiązek ustanowienia silnych ram zarządzania ryzykiem, kontroli wewnętrznej oraz polityk przeciwdziałania praniu pieniędzy (AML) i finansowaniu terroryzmu (CFT).
- Ochrona użytkowników
Dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów muszą wdrożyć mechanizmy umożliwiające oddzielenie funduszy klientów od funduszy przedsiębiorstwa oraz zapewnienie bezpieczeństwa danych osobowych.
- Informacje dla inwestorów
Rozporządzenie MiCA wymaga, aby dostawcy kryptoaktywów dostarczali przejrzyste i rzetelne informacje na temat oferowanych aktywów oraz związanych z nimi ryzyk. Każdy projekt musi mieć tzw. whitepaper (dokument informacyjny), który będzie podlegał zatwierdzeniu przez organy nadzoru.
Proces uzyskania zezwolenia obejmuje złożenie wniosku do właściwego organu nadzoru.
Dzięki zasadzie „paszportu europejskiego” uzyskanie zezwolenia w jednym kraju UE uprawniać będzie dostawcę do świadczenia usług we wszystkich krajach członkowskich. Oznacza to możliwość prowadzenia działalności w całej Unii bez konieczności uzyskiwania osobnych zezwoleń w każdym państwie.
Następnie organ nadzorczy oceni, czy przedsiębiorstwo spełnia wszystkie wymogi MiCA, w tym zabezpieczenia finansowe, procedury zarządzania i zgodność z wymogami AML/CFT. Po pozytywnej weryfikacji dostawca otrzymuje zezwolenie, które, mimo że jest opatrzone wieloma wymogami, niedługo będzie jedyną szansą na legalne i transparentne funkcjonowanie na rynku europejskim.
INFO MiCA #13
Świadczenie usług w zakresie kryptoaktywów przez niektóre podmioty finansowe
Art. 60 Rozporządzenia MiCA (Markets in Crypto-Assets Regulation) wprowadza odrębną procedurę dotyczącą świadczenia usług w zakresie kryptoaktywów przez określone podmioty finansowe, które już podlegają nadzorowi i mają licencje na działalność finansową w Unii Europejskiej.
Wprowadzenie uproszczonej procedury pozwoli ograniczyć czas i koszty związane z pozyskiwaniem licencji, przyspieszając jednocześnie wprowadzenie usług na rynek i zwiększając dostępność usług dla klientów.
Podmioty, które mogą korzystać z uproszczonej procedury, obejmują m.in.:
- Centralny Depozyt Papierów Wartościowych, który działa na podstawie licencji uzyskanej zgodnie z rozporządzeniem CSDR.
- Firmy inwestycyjne, posiadające licencję na działalność w ramach dyrektywy MIFID II i planujące rozszerzyć działalność na usługi związane z kryptoaktywami.
- Instytucje kredytowe, którym opisywana procedura pozwoli w efektywny sposób włączyć usługi związane z kryptoaktywami do swojej oferty.
- Instytucje pieniądza elektronicznego, legitymujące się licencją zgodnie z dyrektywą EMD II.
- Spółki zarządzające funduszami UCITS (Undertakings for Collective Investment in Transferable Securities) posiadające zezwolenie zgodnie z dyrektywą UCITS.
- Zarządzający alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (ZAFI), które mają zezwolenie zgodnie z dyrektywą AIFM.
- Uczestnicy rynku, posiadający zezwolenie na podstawie dyrektywy MIFID II.
Jak w ogólności wygląda rzeczona procedura?
- Podmiot uprawniony do uproszczonej procedury powiadamia właściwy organ nadzoru finansowego, zaznaczając, że chce korzystać z procedury określonej w art. 60 MiCA.
- Organ nadzoru sprawdza, czy wnioskujący podmiot rzeczywiście spełnia kryteria uprawniające go do opisywanej procedury.
- Po weryfikacji zgodności i spełnieniu dodatkowych wymogów specyficznych dla określonych usług w zakresie kryptoaktywów, organ nadzoru może wydać decyzję umożliwiając podmiotowi świadczenie usług związanych z kryptoaktywami.
INFO MiCA #14
MiCAR: usługa przechowywania kryptoaktywów i administrowania nimi w imieniu klientów
Rozporządzenie MiCAR (Markets in Crypto-Assets Regulation) reguluje m.in. usługę zapewniania przechowywania kryptoaktywów i administrowania nimi w imieniu klientów. Usługa ta jest jedną z kluczowych usług w ekosystemie kryptoaktywów.
Zgodnie z MiCAR, usługa przechowywania i administrowania kryptoaktywami obejmuje przechowywanie kryptoaktywów, które może obejmować zarówno przechowywanie kluczy prywatnych, jak i udostępnianie odpowiednich narzędzi umożliwiających klientom dostęp do ich kryptoaktywów. Dostawcy muszą zapewnić wysoki poziom bezpieczeństwa oraz ochrony przed nieuprawnionym dostępem, ponieważ w przypadku utraty klucza prywatnego użytkownik traci dostęp do kryptoaktywa. Dostawca tej usługi może przy tym podejmować działania związane z zarządzaniem aktywami klienta, takie jak przeprowadzanie transakcji czy zatwierdzanie operacji.
MiCAR nakłada na dostawców obowiązek ochrony środków klientów poprzez stosowanie odpowiednich zabezpieczeń technologicznych, kontroli dostępu oraz procedur bezpieczeństwa. W celu zapewnienia zgodności z MiCAR dostawcy muszą przyjąć politykę zarządzania ryzykiem oraz odpowiednie procedury zabezpieczające, w tym stosować zaawansowane metody kryptograficzne.
Zgodnie z MiCAR, aktywa klientów muszą być oddzielone od aktywów dostawcy. Obowiązek ich rozdzielenia prowadzi do zwiększenia ochrony aktywów klientów i gwarantuje, że dostawca nie może używać środków klientów na własne potrzeby operacyjne. Usługa przechowywania i administrowania kryptoaktywami świadczona na zasadach MiCAR jest zatem szczególnie istotna, ponieważ odpowiada na potrzebę zwiększenia bezpieczeństwa oraz transparentności na rynku kryptoaktywów.
INFO MiCA #15
Usługa prowadzenia platformy obrotu kryptoaktywami
Usługa prowadzenia platformy obrotu kryptoaktywami, regulowana przez rozporządzenie MiCA, polega na zarządzaniu platformą cyfrową, która umożliwia użytkownikom kupno, sprzedaż oraz wymianę kryptoaktywów. Platformy te działają jako miejsca spotkań pomiędzy osobami chcącymi handlować różnymi rodzajami kryptoaktywów, a także, w niektórych przypadkach, wymieniać kryptoaktywa na waluty tradycyjne (fiat).
Platforma umożliwia użytkownikom składanie zleceń kupna i sprzedaży różnych kryptoaktywów. Niektóre platformy oferują także możliwość wymiany kryptoaktywów na waluty tradycyjne (np. euro, dolar amerykański) lub na inne kryptoaktywa. MiCA określa zasady takiej wymiany, wymagając od platform przestrzegania standardów przejrzystości i ochrony klientów.
Platformy obrotu często oferują mechanizmy zapewniające płynność rynku, takie jak market making (wspomaganie płynności przez dostarczanie zleceń kupna i sprzedaży na platformie), co ma na celu wpływać na stabilności cen kryptoaktywów.
Niektóre platformy współpracują z zewnętrznymi dostawcami płynności, aby umożliwić użytkownikom bardziej efektywne transakcje. Platformy udostępniają użytkownikom aktualne dane rynkowe, takie jak kursy wymiany kryptoaktywów, informacje o wolumenie handlowym oraz wykresy cenowe. Transparentność danych pozwala użytkownikom podejmować świadome decyzje inwestycyjne.
MiCA wymaga, aby platformy:
- stosowały zaawansowane środki bezpieczeństwa, które chronią dane użytkowników oraz zapewniają ciągłość działania systemów transakcyjnych;
- miały procedury zapobiegające przerwom w działaniu oraz reagujące na zagrożenia, takie jak cyberataki;
- przestrzegały standardów uczciwości i przejrzystości wobec swoich użytkowników, w tym m.in. obowiązku informowania o kosztach transakcyjnych, opłatach oraz polityce zarządzania konfliktem interesów;
- publikowały informacje, które mogą mieć wpływ na cenę kryptoaktywów, takie jak duże transakcje czy zmiany w regulacjach.
INFO MiCA #16
Usługa wymiany kryptoaktywów na środki pieniężne lub inne kryptoaktywa
Usługa wymiany kryptoaktywów na środki pieniężne lub inne kryptoaktywa, jest jedną z kluczowych usług w zakresie obrotu kryptoaktywami. Polega na umożliwieniu użytkownikom wymiany kryptoaktywów na waluty tradycyjne (fiat) – takie jak euro czy dolar amerykański – lub na inne kryptoaktywa (takie jak Bitcoin czy Ethereum). Dostawcy tego rodzaju usługi pełnią rolę pośredników transakcyjnych, umożliwiając użytkownikom sprawne i bezpieczne przeprowadzanie wymiany aktywów cyfrowych.
W ramach wymiany kryptoaktywów na inne kryptoaktywa dostawcy umożliwiają wymianę jednego kryptoaktywum na inne, np. Ethereum na Bitcoin lub stablecoiny, takie jak USDT. Usługa ta jest często wykorzystywana przez użytkowników, którzy chcą dywersyfikować swoje portfele lub przeprowadzać transakcje pomiędzy różnymi typami kryptoaktywów.
Dostawcy umożliwiają użytkownikom wymianę aktywów na podstawie bieżących kursów rynkowych. Zazwyczaj oferują pary handlowe, takie jak BTC/EUR, ETH/USD czy BTC/ETH, które odzwierciedlają kursy wymiany między różnymi kryptoaktywami i walutami tradycyjnymi. Zapewnienie dostępu do aktualnych kursów oraz informacji rynkowych jest kluczowe dla przejrzystości usługi i pozwala klientom podejmować świadome decyzje.
Rozporządzenie MiCA wprowadza wymogi licencyjne i regulacyjne dla podmiotów oferujących usługę wymiany kryptoaktywów. Mają one na celu zapewnienie bezpieczeństwa i ochrony inwestorów oraz przejrzystości rynku. Dzięki MiCA, usługi te podlegają nadzorowi i są bezpieczniejsze, co zwiększa zaufanie klientów oraz stabilność całego rynku. Przepisy MiCA w zakresie wymogów licencyjnych, AML/CFT oraz ochrony środków klientów wpływają na podniesienie standardów usług wymiany, co sprzyja transparentności oraz redukuje ryzyka związane z obrotem kryptoaktywami na rynku europejskim.