ESMA wyjaśnia harmonogram wdrożenia MiCA i zachęca uczestników rynku oraz NCAs do rozpoczęcia przygotowań do przejścia

Wejście w życie MiCA stanowi fundamentalny krok w kierunku ustanowienia jednolitego zbioru zasad regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptoaktywami. Jednak ESMA przypomina, że MiCA nie rozwiązuje wszystkich ryzyk związanych z tymi produktami. Wiele kryptoaktywów jest wysoce spekulacyjnych, a rynek kryptoaktywów narażony jest na nowe ryzyka operacyjne i związane z bezpieczeństwem.

Podczas "fazy wdrożenia" MiCA (od momentu wejścia w życie do daty pełnej implementacji w grudniu 2024 r.), ESMA, we współpracy z Krajowymi Organami Kompetentnymi (NCA) państw członkowskich oraz innymi Europejskimi Władzami Nadzoru (ESA), przygotowuje techniczne standardy i wytyczne określające, w jaki sposób nowe zasady będą stosowane przez emitentów, oferentów i dostawców usług związanych z kryptoaktywami.

Pełne prawa i ochrona przewidziane w MiCA nie będą obowiązywać w fazie wdrażania, co oznacza, że posiadacze kryptoaktywów i klienci dostawców usług związanych z kryptoaktywami nie będą mieli korzyści z unijnych zabezpieczeń ani mechanizmów skarg na dostawców usług związanymi z MiCA aż do grudnia 2024 roku.

Po wejściu w życie MiCA, państwa członkowskie mają możliwośćprzyznania już istniejącym dostawcom usług związanymi z kryptoaktywami w swoich jurysdykcjach dodatkowego "okresu przejściowego" trwającego do 1 lipca 2026 roku. Oznacza to, że posiadacze kryptoaktywów i klienci dostawców usług związanych z kryptoaktywami mogą nie korzystać z pełnych praw i ochrony przewidzianych w MiCA aż do tego terminu.

ESMA i NCA dążą do zapewnienia, aby podmioty zajmujące się dostarczaniem usług związanych z kryptoaktywami zrozumiały, że Unia Europejska nie jest miejscem dla nieuczciwych praktyk.

ESMA zachęca uczestników rynku do rozpoczęcia przygotowań na rzecz skutecznej implementacji MiCA, w tym do wcześniejszego dialogu z odpowiednimi organami nadzoru w swoich jurysdykcjach w celu poinformowania ich o swoich planach przejścia.

Firmy, które już działają w innych sektorach, powinny jasno określać status regulacyjny oferowanych produktów i/usług, aby uniknąć nieporozumień.

Podmioty dostarczające usługi związane z kryptoaktywami muszą nadal przestrzegać wszystkich obowiązujących miejscowych przepisów prawa do końca okresu przejściowego. ESMA podkreśla, że dostarczanie usług związanych z kryptoaktywami przez firmy z państw trzecich jest ściśle ograniczone i wymaga wyłącznie inicjatywy klienta.

Wysiłki ESMA i NCA zostaną skoncentrowane na opracowaniu wspólnych zasad i najlepszych praktyk w przygotowaniu do nadchodzących obowiązków nadzoru, a także na zdobywaniu wiedzy na temat rozwoju rynku krypto, poprzez dialog z różnymi uczestnikami rynku krypto i interesariuszami.

ESMA zachęca do zapoznania się z wcześniejszymi komunikatami i ostrzeżeniami dotyczącymi nieuregulowanych produktów i/usług związanych z kryptoaktywami w UE.

Więcej informacji: https://www.esma.europa.eu/sites/default/files/2023-10/ESMA74-449133380-441_Statement_on_MiCA_Supervisory_Convergence.pdf